چرا برخی زنان برای یافتن عشق به کره جنوبی سفر می‌کنند؟

برخی از این دختران زبان کره‌ای را با صرف ساعت‌های طولانی مقابل تلویزیون فرا گرفته‌اند

گروه‌های موسیقی کره‌ای در  بین نوجوانان غربی بسیار پرطرفدار هستند- facebook.com/bangtan.official

الگوی مردهای چهارشانه بلندقد هالیوودی را فراموش کنید؛ این روزها همه چشم‌ها به سمت شرق دور است؛ لااقل برای برخی‌ها که رنج سفر را به جان می‌خرند تا مردی کره‌ای را در کنار خود داشته باشند که این طور است.

بسیاری از مردم در دوران همه‌گیری به تماشای مجموعه‌های تلویزیونی عادت کرده‌اند. برخی از آن‌ها هم درگیر تماشای داستان‌های کره‌ای‌اند. مین جولی، پژوهشگر مطالعات زنان و جنسیت در کالج ولزلی، این علاقه و اشتیاق را به صورت جدی تعقیب کرده است. او برای نوشتن پایان‌نامه‌ خود با زنانی صحبت کرد که از نقاط مختلف دنیا به سئول می‌آمدند تا فرهنگی را که در داستان‌های کره‌ای می‌دیدند، از نزدیک تجربه کنند. جولی خیلی زود متوجه شد تعداد قابل توجهی از این گردشگران بیش از آنکه به دیدن مناظر و مکان‌های توریستی علاقه‌مند باشند، دنبال پیدا کردن مرد ایده‌آل‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دهه‌ها قبل از آنکه نتفلیکس دنیا را با مجموعه «بازی مرکب» تسخیر کند، یک دختر مهربان کره‌ای قلب میلیون‌ها نفر را ربوده بود.نخستین مجموعه تلویزیونی که در خارج از کره طرفداران بسیاری پیدا کرد، «جواهری در قصر» بود. از آن زمان، مدت زیادی گذشته است و حالا در شبکه‌های سرگرمی مانند نتفلیکس و دیزنی‌پلاس، میلیون‌ها دلار برای ساخت سریال‌هایی همچون «بازی مرکب» و «علاقه پادشاه» خرج می‌کنند.

پدیده محبوبیت این مجموعه‌های تلویزیونی که با محبوبیت لوازم آرایش و غذاهای کره‌ای همراه بود، با نام «موج کره‌ای» شناخته می‌شود؛ محبوبیتی که گردشگران مشتاق بازدید از کره را صدچندان کرد. مردم کره جنوبی به این بازدیدکنندگان «گردشگران هالیو» (Hallyu) می‌گویند.

این گردشگران راه درازی را از کشور خود تا کره جنوبی طی می‌کنند تا بتوانند از مکان‌هایی دیدن کنند که سریال موردعلاقه‌شان آنجا ضبط شده، غذاهایی که در این فیلم‌ها دیده‌اند امتحان کنند یا یک اجرای زنده موسیقی پاپ را به تماشا بنشینند.

اما دسته‌ای هم هستند که در جست‌وجوی عشق به کره می روند. این مسافران از سراسر دنیا و جاهایی مثل آمریکای شمالی، اروپای غربی، روسیه و غیره به کره سفر می‌کنند اما ویژگی‌های مشابه دارند: زنان دگرجنسگرا و معمولا در اوایل دهه ۲۰ زندگی‌.

برخی از این دختران حتی کره‌ای می‌دانند و به گفته خودشان این زبان را با صرف ساعت‌های طولانی مقابل تلویزیون این کشور فرا گرفته‌اند. هدفشان هم یکی است: ملاقات با مردان کره‌ای؛ فرصتی که می‌توانست راهی برای تحقق یک رویا باشد. یکی از این گردشگران آلمانی گفته بود که موقع ملاقات با مردان کره‌ای حس می‌کند در حال زندگی در یکی از آن افسانه‌های کره‌ای است.

از جمله ویژگی‌هایی که این زنان در مردان کره‌ای درام‌ها می‌دیدند و مردان کشورهای خودشان نه، رفتار «رمانتیک»، «موقر» و «خوشتیپی» آن‌ها بود؛ یک جور مردانگی «لطیف».

جوانا الفوینگ هوانگ، پژوهشگر کره‌ای، آن‌ها را این‌گونه توصیف می‌کند: «مردان سریال‌های محبوب عاشقانه و کمدی افرادی باملاحظه، حساس و در صورت لزوم آماده بیان احساساتشان‌اند که همیشه خوش‌لباس و شیک‌پوش‌اند و به ظاهرشان اهمیت فراوان می‌دهند.»

برخی از این گردشگران شریک ایده‌آلشان را در واقعیت یافتند و برخی حتی با او ازدواج کردند. با این حال این درباره همه مسافران صدق نمی‌کند. بیشتر این گردشگران کره را نومیدانه ترک کردند؛ چرا که آنچه در سریال‌ها دیده بودند، با واقعیتِ افرادی که با آن‌ها آشنا می‌شدند، متفاوت بود. زنی اسپانیایی پس از بازگشت به کشورش درباره دوست‌پسر کره‌ای‌ خود که از او جدا شده بود، در اینستاگرام نوشت: «تو چیزی جز رنج به‌ من ندادی.»

با وجود آنکه بسیاری از این مسافران ناراضی به خانه بازگشته بودند، هنوز هم در مورد میلشان به اینکه روزی عاشق مرد کره‌ای رویاهایشان بشوند، ثابت‌قدم بودند؛ با این توجیه که شاید بار اول بدشانس بوده‌اند. از آنجا که پخش سریال‌های دیگر کشورها و فرهنگ‌ها کم‌کم به امری رایج بدل می‌شود، انتظار می‌رود این نوع گردشگری افزایش بیشتری پیدا کند. 

چنین سریال‌هایی کنجکاوی بیننده درباره فرهنگ، غذا و موسیقی کشور سازنده سریال را برمی‌انگیزند.

بیشتر از زندگی